Family Friends

Wednesday, March 23, 2011

From The Kitchen: Makaroni Bakar




Selamat pagi semua..kembali kita semua ke dapur kecil saya..huhu setelah berhempas pulas mengshoppingkan diri mencari bahan-bahan (kecewa..kat BSJ ni banyak yang takde...)..setelah berhempas pulas menidurkan si kecik yang semakin ganas tu..kembali kita besama Mrs Fazil and the chef's (wahidah & khairina).Kali ni kiteorang buat Makaroni Bakar.. yang x berapa menjadi akibat sedikit kesilapan teknikal....hehe...resepi ni ade ubah-ubah sket sebab xdapat cari semua bahan-bahan



Sumber: dari En Mat Gebu (DTS..favourite blog masakan aku nie....masakan dia semua best)

Bahan-bahan
250g makaroni (lebih kurang separuh paket, rebus dengan garam dan sedikit minyak sayuran/minyak zaitun)
125g keju mozarella (potong nipis atau parut)
1 tin cendawan butang (toskan dan potong nipis/halus)
1 tin tuna (toskan, utk resepi ni saya guna mackarel sebab xjumpa tuna)
1 biji tomato (cincang dadu,saya guna 2 biji sebab budak-budak ni suka tomato)
1 biji bawang holland/besar(cincang dadu)
3 biji bawang putih (cincang halus)
1 sudu teh lada hitam
2 helai bay leaf
1 sudu besar sos tomato (saya letak 3 sebab budak-budak ni suka rasa tomato)
garam dan gula secukup rasa
sedikit air

utk kastard
5 biji telur
50ml susu sejat
1/2 sudu teh lada hitam
sedikit garam dan gula

Cara-cara
a)rebus makaroni dan toskan sehingga kering apabila masak.gaulkan dengan sedikit minyak sayur/zaitun.sediakan tin pembakar bentuk 4 segi saiz lebih kurang 8 inci.alaskan dengan aluminium foil dan lenserkan dengan mentega.panaskan oven sebanyak 175'c.
b)sediakan kuali,masukkan sedikit minyak.tumiskan bawang putih,bawang besar dan bay leaf.kemudian masukkan tomato cincang dan tomato sos.kacau dan masukkan sedikit air.masukkan lada hitam dan 1/2 dari cendawan.kemudian masukkan tuna/mackarel dan pecah-pecahkan isinya.masukkan garam dan gula mengikut citarasa dan gaul rata.bila rasa dah ok boleh matikan api dan biarkan sejuk.
c)sediakan kastard untuk digaul dengan makaroni.whipkan telur,susu sejat,lada hitam,garam dan gula secukup rasa di dalam bowl hingga sebati.kemudian gaulkan kastard sebati dengan makaroni yang sudah ditoskan tadi.
d)sediakan tin pembakar tadi.masukkan 1/2 makaroni di bahagian bawah tin dan ratakan.kemudian tuang bahan b dan ratakan.masukkan baki 1/2 makaroni di atas bahan b dan ratakan.kemudian baki 1/2 cendawan tadi susunkan rata di atas lapisan ke -3.akhir sekali susun rata mozarella di lapisan paling atas.kemudian masukkan tin pembakar ke dalam oven dan bakar selama 30-35 minit.hidangkan waktu panas-panas.

note:
untuk budak-budak kecik ni dieorang suka letak sos tomato atas makaroni bakar ni sebab dieorang memang gilakan tomato.



2 comments:

COVID19 Bukan Pilihan: Projek Pigeon Hole.

=================== COVID19 Bukan Pilihan. =================== Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini saya ingin mengulas...