Wednesday, January 19, 2011

study smart

Teacher Talk

By NITHYA SIDHHU



Good grades and goals can be achieved if one puts in enough time and effort.
MY students have been asking me how they can prepare themselves better for the coming public examinations. This being exam season, it is not surprising that tensions are running high and examination anxiety is at its peak.
Having studied and observed successful students at school, I can say this much. Free will can change anyone’s destiny. Discipline and hard work pay rich dividends. Desire and ambition can shape lives. Attention and focus shifts the axis. So, in order to do well, there are some simple things that a student can, and ought to, practise.
While I can offer you some guidelines, ultimately, it is the individual who decides which direction his life will take. With dedication and focus, even the impossible can be attained and dreams can be realised.
Pay attention
Here’s what a successful student does: He pays attention. Knowing when to pay heed is a crucial characteristic of the successful.
In class, when a teacher is teaching, the most basic thing a child must do is to listen. George Clooney, the famous actor is quoted to have said: “You never really learn much from hearing yourself talk.”
So, stop the chatting and stop the distracting self-absorption. Pay attention and make note of what is being said and taught by the teacher.
By lending his eyes and ears to the task at hand, a child can absorb a lot in class. In other words, do not defer learning. You would do better, if you learn as much as you can during the time a lesson is taught in class. Pick up the useful tips offered and remember them immediately.
Be disciplined and focused on what is important. So, set aside a daily time to review work and stick to it. This includes doing your homework and reading up.
Parents of successful children have usually ingrained this habit in their young ones from a very early age.
“No TV before school work” is a good adage to follow.
The child must learn to prioritise and understand his responsibility as a student. If there are academic tasks given, these must be accomplished first, before he accords himself any other privilege.
He optimises the use of his time. There are pockets of free time in every school day. A successful student does not fritter away this precious time.
He does as much as he can in whatever time he can find. In this way, he has more time to call his own. Weekends, in particular, are put to good use.
He thinks about what he is doing, plans his work and accomplishes daily goals. This is a form of self-motivation that weak students do not exhibit.
The successful student is always mindful of what needs to be done in a certain time frame and is conscious of the effort, resources and materials he will need in order to achieve set targets.
Make a list
A good thing to do is to write out a “To Do” list for every day, including the weekends.
Even our very own famous Chef Wan has said this before — “In order to be big, you have to think big. If you think small, you’re going to be small.”
A good student is not satisfied in doing just what the teacher has asked him to do. He goes beyond that, seeking a multitude of other exercises to sharpen his mind. He procures information not just from his textbook but also from other books, other teachers, TV, magazines, friends and newspapers. By varying his sources of knowledge, he learns more.
He practices the art of balance. His time is, therefore, divided into periods of work and relaxation. After an hour or two of concentrated work, this student will usually do something else to relax his mind.
He is aware that the mind needs rest, and he accomplishes this by engaging in some physical activity or a game.
Some students just sleep or listen to music. Or, take a ride on a bike. Essentially, their bodies and mind are not wound tight. They learn to handle stress.
A good student usually seeks out mentors and guides. Somehow, successful people realise that learning is best done when it is skillfully guided by those who are more knowledgeable or wise. Thus, they spend some time each day in the company of such people.
Unafraid to seek help, they make the most of the mental wealth and the wise ways of others who are superior to them.
In the Beijing Olympics, Mongolia got the chance to celebrate its first-ever Olympic gold medal — a win proffered by traditional wrestler Tuvshinbayar Naidan. He won the gold by beating Kazakhstan’s Askhat Zhitkeyev in the men’s 100-kg class.
When interviewed after his victory, Naidan said:“The first thing I thought of was my parents and my coach.”
See what I mean?
You need mentors to be successful. They are the ones who train, guide, nurture and mould you.
Remembering all this will help make you a successful student. Good luck and happy studying.

Monday, January 17, 2011

Birthday Boy...




huhu it's been already pass a few days.. bru nak buat special entry for this young fella...hehe our beloved muhammad hadi naeem bin mohd fazil.. (mak aihh pjg name...)

14 Jan.. it's his birthday...his 1st birthday..dgn keadaan terpinga-pinga xtau kenapa orang nyanyi lagu birthday..



and our N9 public holiday.. (haha.. hadi and the Yang Dipertua Besar shared the same birth date...)
Happy birthday Hadi Naeem.. semoga membesar menjadi anak yang soleh dan berjaya......



Saturday, January 15, 2011

video

kepada kawan-kawan yang nak mula praktikum esok...ingat..

masanya kan tiba...

dan kepada yang lain2 juga..selamat berusaha...

Tuesday, January 11, 2011

Education...from my opinion



Fuhh..already finish with the students registration...a little bit of tiredness in my eyes...(++ sleepy sbb si hero kcik asek bangun semlm...)

Quite disappointed with the new student registration..total students...XX..(biarlah rahsia angkanya..)...

Kadang-kadang terfikir..dah banyak kemudahan yang disediakan oleh kerajaan kita untuk meningkatkan taraf pendidikan rakyat Malaysia..example.. for KPTM.. there are Politeknik and Kolej Komuniti (hehe promote kolej sndri jap..) for extending their study for the low fees ok..very2 low fees..compare klau korang2 pergi register di IPTS..even if u're not applying any loan from PTPTN or whatever..u still can afford to study there...tp bilangan student yg berminat....hmm kecewa..

Example..utk kawasan aku..aku tgk ramai jek anak2 bujang dlm kawasan ni.Tetiap petang merempit,makan angin,lepak-lepak sambil mengasah bakat terpendam.... apa salahnya spend sedikit dr bnyk masa yang terbuang tu utk menambahkan ilmu..and when i ask.. "kenapa menganggur"..the same answer i get "xdpt keja..","keja gaji sikit".. hello..klau nak berkerja jd exec ke...atau keja yang gaji bnyk..berusaha ok.. USAHA.

There're 3 ways.. either.. setup u'r own bussiness..means u need to have a better financial planning dan modal yg mencukupi...

and next

mula kerja dari bawah..bersungguh-sungguh dan anda akan dinaikkan pangkat...

or

BELAJAR..earn a dip,degree,phd..etc and apply better job for better salary.. (eventhough ramai yang cakap..ade degree pun xsemestinye kerja.. itu dinamakan rezeki.. and sometimes it's due to our PR skill during interview...for employer they need a worker with brain and with the PR skill)...

itu semua memerlukan USAHA.. kecewa sbb aku tgk ramai org melayu malas berusaha.. duduk dan berharap semuanya jatuh bedebuk depan kita....

Really disappointed.. kawasan nie ramai anak-anak muda yng diperlukan untuk membangunkan Malaysia.. at the end.. what's they all ends up.. becoming a thief.. a mat rempit.. a bohsia.. and anak kesayangan (mengabiskan duit mak bapak..)

If someone who're reading this..please set in ur mind.. it's time for us to change..get a little bit of knowledge in urself... pendidikan diperlukan utk memastikan kita mendapatkan kehidupan yang sempurna....

Pendidikan juga diperlukan utk memastikan kita mempunyai akal bagi mengelakkan org menipu dan memijak kita...

Even if u're dreaming to become a business person.. u need education.. to ensure u can run u'r business smoothly

If u set in u'r mind..

Aku SPM kantoi... buat apa blaja.. u're wrong...

Ramai yang berjaya dr kegagalan.. i've take example in my workplace.. some of the lecturer here were the college's previous students... yang penting nawaitu kita utk menambahkan ilmu kita... and USAHA.....

It was a bit from my bottom heart..ok if u think this in not ok..it's up to u....but as one of the educator nowdays..i really hope many Malay youngster especially in rural areas will further their study

Monday, January 10, 2011

Sakit - Antara Penghapus Dosa Dan Peningkat Darjat

Mengharungi kehidupan yang serba mencabar dengan seribu satu dugaan, tidak pernah melepaskan seseorang muslim daripada tertimpa bala bencana. Kesakitan adalah salah satu daripadanya. Bezanya hanyalah sama ada kecil atau besar.

Ada orang ditimpa ujian kehancuran terhadap hartanya. Namun, tidak sedikit pula bagi seseorang yang diuji dengan kesakitan terhadap dirinya sendiri. Ada yang terlantar bertahun-tahun kerana mengalami penyakit yang ganjil. Begitu pula ada yang terpisah dengan anak atau ahli keluarga begitu lama. Semuanya mendera jiwa. Sakit.

Namun, apakah kesakitan baik yang menimpa anggota tubuh badan, harta atau jiwa itu tanda Allah murka kepadanya? Atau mungkinkah ia tanda Allah sedang menghapus dosanya? Barangkali ia merupakan jalan untuk sampai kepada maqam tertinggi di sisi Allah?

Sedangkan, Allah berfirman di dalam surah At-Tagaabun, ayat 11 yang bermaksud:

"Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu".

Penceramah bebas, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, berkata sakit atau musibah yang terkena kepada seseorang adalah datangnya daripada Allah SWT. Tujuannya pelbagai dan mempunyai banyak hikmah untuk direnungi.

Menghapus dosa

Menurutnya, bagi seorang yang pendosa, musibah atau sakit yang ditanggungnya merupakan salah satu jalan untuk Allah menghapuskan setiap dosa hamba-Nya. Bahkan ia seharusnya dilihat sebagai satu terapi untuk menggugurkan kesalahan dan noda pada diri anak Adam.

"Sebagai manusia biasa, sudah tentu kita tiada terlepas daripada melakukan kesalahan sama ada secara sengaja atau tidak. Sedangkan dosa itu sebenarnya menjauhkan diri kita dengan Allah. Jadi hikmah diturunkan kesakitan atau bala bencana itu adalah sebagai cara untuk Allah menghapuskan dosa kita berkenaan," katanya.

Katanya, ia bersesuaian dengan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

"Bahkan di dalam satu lagi riwayat, Rasulullah bersabda bahawa dengan hanya tertusuk duri sekalipun, Allah bersedia untuk meninggikan darjat seseorang itu dan menghapuskan satu kesalahan dirinya.

"Jadi, jangan pandang sakit itu sebagai penderaan dan jangan pula mudah berburuk sangka kepada Allah. Bahkan sebaiknya kesakitan atau musibah itu dipandang sebagai nikmat untuk Allah membersihkan diri kita daripada segala dosa dan noda," ujarnya.

Sakit yang meninggikan darjat

Zaharuddin berkata, selain untuk menghapuskan dosa, kesakitan atau bala bencana yang menimpa seseorang juga merupakan jalan untuk Allah meninggikan darjat seorang hamba-Nya. Walaupun ia mungkin dilihat sebagai teruk di mata manusia, namun hikmahnya hanya Allah yang mengetahui.

Menurutnya, kisah Nabi Ayub ketika bersabar menerima ujian kesakitan terhadap dirinya merupakan contoh yang baik. Betapa Nabi Ayub mempunyai kedudukan mulia di sisi Allah, namun masih mampu berbaik sangka kepada Rabb.

"Sudahlah dirinya ditimpa penyakit, anak-anak dan isteri juga menjauhinya. Namun Nabi Ayub tetap bersabar menerimanya sehinggalah Allah mengembalikan semula kesihatan kepadanya dan ditinggikan pula darjat di sisi-Nya.

"Jadi, sakit itu dan kesabaran Nabi Ayub dalam melalui ujian Allah berkenaan punya hikmah yang besar. Bukankah semua itu datangnya daripada Allah dan kepada Allah jua harus dikembalikan semuanya?" ujarnya.

Sakit rohani punca kejahatan

Seorang manusia apabila mengalami sakit fizikal, pasti akan bertemu dengan doktor untuk mendapatkan rawatan. Bahkan jika lebih parah, doktor pakar akan menjadi tempat rujukan. Selepas itu barulah rawatan dan ubat diberikan bagi menyembuhkan sakit berkenaan.

Bagaimana pula dengan sakit batin? Kesakitan yang tidak dapat dilihat pada luaran. Namun ia bagaikan membarah di dalam dada. Ternyata bukan kecil sakitnya itu. Bahkan mampu merosakkan seluruh anggota badan yang lain.

Zaharuddin ketika mengulas mengenainya berkata, penyakit batin seperti dendam, menipu, bongkak serta pelbagai lagi adalah berpunca daripada hati yang sakit. Bahkan ada yang sampai ke peringkat hatinya terlalu kotor sehingga menggelapkan ruang di dalamnya.

"Ia adalah penyakit rohani. Berpunca daripada dosa yang terlalu banyak sehingga menggelapkan hatinya untuk melakukan kebaikan. Hatinya mudah melakukan kejahatan. Kemudian mendorong anggota badan melaksanakan agenda jahatnya itu. Begitu juga dengan makanan yang diambil dan dimasukkan ke dalam perut sehingga membentuk daging. Ada orang yang mengambil makanan daripada sumber yang haram. Ia sekaligus menggelapkan hati.

"Bahkan ada orang yang tidak tahu bahawa dirinya berdosa. Membiarkan seluruh anggota badan melakukan maksiat sehingga hati sudah tidak mampu melihat cahaya Islam yang sebenar," ujarnya.

Taubat menyucikan dosa dan noda

Menurut Zaharuddin, taubat nasuha dan penyelesalan terhadap dosa-dosa yang dilakukan selama ini dapat menyelamatkan rohani seseorang daripada terus mengalami kesakitan yang parah.

Katanya, Allah sentiasa membuka ruang kepada hamba-hamba-Nya yang berlumpur dosa serta noda untuk kembali membersihkan diri mereka dengan cara bertaubat. Ujarnya, ini sesuai dengan sabda Rasulullah yang bermaksud:

"Setiap anak Adam itu berdosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang memohon taubat kepada Tuhannya" (Hadis riwayat At-Tarmizi).

Credit to ILuvIslam.com...

P.s:walaupun diri ni selalu diduga dengan pelbagai kesakitan..terdetik di hatio Tuhan masih sayangkan aku sbb dia cuba utk mengingatkan aku pada-Nya......

Anugerah Juara Lagu......



Keputusan yg agak sedikit mengecewakan walaupun xtengok semalam....tidur lg best dr tgk...

And the winner is....
Ana Rafali..Tolong Ingatkan Aku..(quite nice..tp aku kureng sket dgn lagu tu.....)

Walaupun diri ini sangat-sangat mengharapkan.....




Dia ni yang menang...apa pandangan korang dengan keputusan AJL tahun ni...hmm sedikit kuciwa bafi diriku ini........

Tuesday, January 4, 2011

10 Tips Pengurusan Kewangan


1. Menerima gaji sepatutnya dan berbelanja kurang daripada pendapatan

Peraturan asas ini nampak mudah tetapi hakikatnya sukar untuk dilaksanakan.Anda perlu tahu sama ada anda menerima gaji yang sepatutnya berbanding kepakaran, keupayaan, produktiviti dan tugas yang dipertanggungjawabkan kepada anda. Menerima gaji rendah daripada yang sepatutnya, walaupun RM1,000 setahun akan memberi kesan yang besar dalam jangka panjang.Tidak kira berapa gaji anda, jangan sesekali berbelanja melebihi pendapatan.Adalah lebih mudah untuk menyekat perbelanjaan daripada memperoleh pendapatan lebih. Berjimat walaupun sedikit boleh memberi kesan yang besar pada tabungan.

2. Rancang dan patuhi jadual perbelanjaan (bajet)

Rancang perbelanjaan anda. Anda tidak akan mampu berbelanja dan menyimpan pada masa yang sama tanpa perancangan kewangan yang betul.


3. Lunaskan hutang kad kredit

Berterus-terusan mempunyai hutang kad kredit adalah satu kesilapan paling besar. Memang terlalu mudah untuk menggunakan kad kredit tetapi amat payah untuk melunaskan hutang dan akhirnya anda akan terus dibeban hutang..yang BESAR!


4. Mencarum dalam pelan persaraan

Jika syarikat anda menyediakan pelan persaraan, jangan lepaskan peluang untuk mencarum. Jika tiada, pertimbangkan pelan atau skim lain yang disediakan untuk pekerja.


5. Menabung.

Pastikan anda menyimpan sekurang-kurangnya lima peratus ke 10 peratus daripada gaji sebelum menyelesaikan segala bil. Cara paling baik, buat potongan secara automatik untuk akaun yang berbeza.


6. Melabur.

Pastikan anda membuat pelaburan - jika masih ada wang lebih selepas mencarum untuk skim persaraan atau skim simpanan pekerja dan menabung dalam akaun simpanan.


7. Tingkatkan caruman skim kemudahan untuk pekerja

Tambah nilai caruman anda pada skim kemudahan yang disediakan untuk pekerja. Ia akan membantu anda mengurangkan pembayaran cukai dan membataskan perbelanjaan yang tidak perlu.


8. Semak liputan insurans

Ramai orang membeli insurans dengan bayaran premium yang tinggi tanpa terlebih dulu menyelidik sama ada ia perlu atau tidak. Pastikan anda mempunyai insurans secukupnya tetapi pada masa yang sama tidak membebankan kedudukan kewangan.


9. Kemas kini wasiat

Lindungi orang yang disayangi. Pastikan anda membuat wasiat tidak kira berapa sedikit pun harta anda. Kira-kira 70 peratus warga Amerika tidak mempunyai wasiat.


10. Simpan rekod kewangan dengan baik

Jika anda tidak menyimpan semua rekod perbelanjaan, anda mungkin terlepas pandang untuk mendapatkan pengecualian cukai untuk perbelanjaan tertentu.

Sumber : Do-It Info

elak beri kafein kpd kanak-kanak

KEBANYAKAN ibu bapa tidak menggalakkan anak kecil minum kopi namun tanpa disedari, mereka mungkin memberikan minuman yang mengandungi kafein.

Makanan dan minuman yang mengandungi kafein memang banyak ditemui justeru, pengambilan kafein untuk kanak-kanak seeloknya pada tahap minimum.
Negara maju seperti Amerika Syarikat masih tidak mempunyai garis panduan mengenai pengambilan kafein untuk kanak-kanak. Namun, garis panduan dikeluarkan Kanada menyarankan kanak-kanak prasekolah mengambil kafein kurang daripada 45 miligram sehari. Ini setara dengan jumlah purata kafein yang didapati dalam 355 mililiter tin minuman bergas atau empat kepingan (seberat 43 gram) coklat bersusu.
Kafein adalah bahan semula jadi yang dikeluarkan pada bahagian daun dan biji kebanyakan tumbuhan. Ia juga dihasilkan secara tiruan yang ditambah pada jenis makanan tertentu.
Kafein yang bertindak serupa pada kanak-kanak mahupun orang dewasa, merangsang sistem saraf utama. Pada tahap lebih rendah, ia membuatkan pengambil kafein berasa lebih peka dan cergas.
Bagaimanapun, pengambilan kafein yang terlalu banyak boleh menyebabkan gementar, sakit perut, pening, sukar memberi tumpuan, sukar tidur serta peningkatan kadar degupan jantung dan tekanan darah.
Untuk kanak-kanak pula, pengambilan yang sedikit boleh menimbulkan kesan berkenaan.
Pengambilan kafein di kalangan kanak-kanak juga harus dihadkan kerana ia boleh meningkatkan risiko kegemukan melampau sebanyak 60 peratus misalnya dengan mengambil 355 mililiter minuman ringan manis sehari.
Kanak-kanak yang terlalu banyak mengambil minuman ringan mungkin kurang mendapat khasiat seperti kalsium yang diperlukan daripada susu untuk membina tulang dan gigi kuat.
Kafein bersifat diuretik yang menyebabkan tubuh menyingkirkan air (menerusi pembuangan air kencing). Sungguhpun jumlah pengambilan kafein yang boleh menyebabkan kehilangan air dalam tubuh masih belum dapat dipastikan, untuk langkah berjaga-jaga, elak pengambilan kafein berlebihan dalam cuaca panas.
Antara makanan mengandungi kafein termasuk kopi, teh, coklat, aiskrim kopi serta beberapa jenis ubat-ubatan melegakan sakit.

Teh ais pula bukan saja mengandungi banyak gula malah kafein, sama seperti minuman ringan. Pilihan minuman yang lebih baik untuk kanak-kanak termasuk air kosong, susu atau 100 peratus jus buah-buahan.

Sumber : myMetro

Sunday, January 2, 2011

transformasi rohani




Menurut Imam Ghazali dalam buku ‘Taubat dan Liku-Likunya’ yang diterjemahkan dan dikupas oleh Syed Ahmad Semait, “Setiap manusia mempunyai pelbagai sifat dan empat daripadanya menjadi induk kepada segala dosa: Sifat Rububiyah (sifat ketuhanan), sifat Syaithaniyah (sifat kesyaitanan), sifat Bahimiyah (sifat kebinatangan) dan sifat Subu’iyah (sifat kebuasan)”.
- Usaha mengejar kecantikan rohani kerana ia juga perlu diisi, dibentuk dan dihias indah agar penampilan menarik tampak lebih mantap. Muka cantik tapi terlalu jahil, apa maknanya? Ia kosong dan lompong!
- Bimbingan rohani penting kerana ia mempengaruhi pemikiran dan digambarkan melalui tindakan.

- Ada empat sifat induk manusia yang menjadi punca segala dosa iaitu Sifat Rububiyah (sifat ketuhanan), sifat Syaithaniyah (sifat kesyaitanan), sifat Bahimiyah (sifat kebinatangan) dan sifat Subu’iyah (sifat kebuasan). Apa sifat anda?

- Sifat ketuhanan - sikap membangga diri, sombong, bongkak, suka dipuji, gemar memburu kekayaan, kuasa dan kemuliaan serta ingin hidup menongkat langit.

- Sifat kesyaitanan pula terpancar daripada tindakan seseorang yang gemar menipu, menganiaya, sering dengki-mendengki, putar belit kenyataan dan kebenaran serta suka mempengaruhi orang lain berbuat jahat.

- Sifat kebinatangan dikaitkan dengan kegelojohan manusia, sentiasa tamak haloba, melakukan zina, dan berusaha mengaut keuntungan walaupun terpaksa melakukan perkara kotor dan keji serta merampas hak orang lain.

- Sifat kebuasan pula punca manusia jadi pemarah, panas baran, gemar serang-menyerang, busuk hati dan memusnahkan hak atau harta benda orang lain.

- Anda ingin berjiwa lapang? Bersihkan hati daripada empat sifat di atas dan kesannya, diri akan lebih tenang.

- Anda sukar menerima kelemahan diri. Kenapa? Kerana anda tidak pernah muhasabah diri. Tenangkan mental dan fizikal dan kosongkan fikiran anda dan lakukan proses muhasabah diri untuk menilai kembali sifat dan kelakuan kita selama ini.

- Jujur pada diri sendiri. Tidak perlu berselindung dengan diri anda. Tanyakan pada diri adakah selama ini anda mempunyai ‘penyakit hati’ - tidak suka melihat orang lain senang, bahagia, gembira atau berjaya. Jika jawapannya ‘ya’, anda perlu bertindak, memulihkan atau mengubah hati agar lebih positif.

- Minta maaf daripada orang yang selama ini anda benci dan iri hati. Yakinlah rezeki Allah itu sangat indah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...