Family Friends

Tuesday, December 28, 2010

pantang maut sebelum ajal


WALAUPUN sudah membaham Sang Garuda di Stadium Nasional, perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno adalah detik penentuan sebenar buat Harimau Malaya untuk kembali digeruni dan dihormati di rantau Asia Tenggara.

Pemain perlu diingatkan bekalan selesa tiga gol dimiliki hasil kemenangan final pertama pada Ahad lalu bukanlah jaminan untuk skuad kebangsaan bimbingan ketua jurulatih kebangsaan K Rajagobal mencipta sejarah dengan menjulang buat kali pertama Piala Suzuki AFF.
Justeru barisan pemain kebangsaan diketuai Mohd Safiq Rahim perlu fokus untuk mengharungi baki 90 minit perlawanan dan tidak terbawa-bawa dengan kemenangan itu walaupun salah satu misi mereka untuk membalas dendam selepas dimalukan 5-1 di peringkat awal sudah dilunaskan.

Tumpuan 100 peratus diperlukan untuk aksi di gelanggang keramat Indonesia yang bakal menempatkan lebih 85,000 penyokong skuad Merah Putih itu amat diperlukan, terutamanya pemain muda yang gugup pada penampilan pertama ketika menentang Indonesia sebelum ini.
Sebarang provokasi dilakukan penyokong Indonesia seperti ejekan, cemuhan, cacian, kain rentang yang menghina Malaysia termasuk pancaran laser yang mungkin berlaku tidak perlu dihiraukan kerana ia bagi menjejaskan tumpuan dan aksi di tengah padang.

Berdasarkan prestasi semasa tidak mustahil pemain muda negara dapat mencatatkan kemenangan dan seterusnya meranapkan terus impian Indonesia yang memerlukan sekurang-kurangnya empat gol untuk menafikan kemenangan Malaysia, itupun sekiranya skuad kebangsaan tidak menjaringkan gol tambahan pada perlawanan itu.

Semua kelebihan kini memihak kepada Malaysia selepas mengharungi laluan berliku di peringkat kumpulan termasuk terpaksa bertungkus lumus menyingkirkan juara bertahan, VIetnam dengan agregat 2-0 di peringkat separuh akhir.

Ketiadaan dua tonggak utama di sebelah kanan, Mohd Amirulhadi Zainal dan Mahali Jasuli malam ini akibat penggantungan kad kuning juga tidak dilihat menjadi masalah besar kepada Rajagobal yang mempunyai beberapa pemain simpanan berwibawa untuk menggalas tugas itu.

2 comments:

  1. perlawanan yg dinamik dan mendebarkan terus mengkobarkan semangat jati anak malaysia

    ReplyDelete
  2. ayat pejuang kenegaraan...hahaha....

    ReplyDelete

COVID19 Bukan Pilihan: Projek Pigeon Hole.

=================== COVID19 Bukan Pilihan. =================== Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Hari ini saya ingin mengulas...