Thursday, December 23, 2010

3 Cheatin' Days....

Aduiyai...it's almost 3 days i've been cheating on my progress...haha based on some health magazine it should be 1 cheating day only...huhu..please get back on track..i have target to catch...

Some info foe those on diet program.. (there's also goes for me....hahaha)

Diet@Senaman
Mana Satu Pilihan Anda?



Di antara gimnasium dengan kurangkan makanan, yang mana pilihan anda untuk mendapatkan hasil badan yang sihat, langsing dan menarik? Usah pening kepala, sebenarnya, dalam hal ini terdapat tiga perkara yang perlu dititikberatkan iaitu pola pemakanan, senaman dan rehat yang cukup. Namun, masih ramai wanita yang merasakan senaman adalah perkara yang cukup berat untuk dilakukan. Alasannya, tidak mempunyai masa atau mungkin anda malas untuk bersenam.

Sebab itulah, senaman bukan dianggap cara terbaik sehinggakan ramai pakar kesihatan lebih menyarankan untuk anda berdiet atau mengubah pola pemakanan. Jadi, bagaimanakah anda mengatasi masalah kesihatan sama ada diet atau senaman?

1. Menurunkan Berat Badan
Lebih Baik: DIET

- Menurut Timothy Church dari Pennington Biomedical Research Center, Louisiana State University mengatakan lebih mudah mengurangkan kalori daripada menghabiskan satu jam di gimnasium untuk membakar 500 kalori setiap hari.

- Penelitian lain juga telah membuktikan pengurangan kalori adalah jalan pintas untuk menjadi lebih langsing. Walau bagaimanapun, kombinasi diet dan senaman tetap penting untuk menjaga berat badan dengan lebih sihat.

2. Tingkatkan Tenaga
Lebih Baik: SENAMAN

- Menurut Patrick O’Connor, pakar psikologi di University Of Georgia mengatakan senaman atau olahraga akan menguatkan fikiran. Malah, kajian daripada 70 pelajar turut menyokong fakta bahawa mereka yang berlatih secara konsisten dan teratur akan mengalami peningkatan tenaga.

3. Kurang Risiko Penyakit Jantung
Lebih Baik: DIET

- Menurut William Harris, Pengarah Pusat Penelitian Kesihatan Kardiovaskular di University Of South Dakota mengatakan satu jenis gizi (Omega 3) dapat menurunkan risiko penyakit jantung.

- Selain itu, Omega 3 yang terdapat dalam ikan dapat menurunkan risiko penyakit jantung sehingga 64%. Namun, senaman juga tetap membantu menguatkan sistem kardiovaskular.

4. Mencegah Diabetes
Lebih Baik: SENAMAN

- Berat badan yang ideal dan sihat dengan cara mengubah pola pemakanan dan bersenam adalah pertahanan yang kuat terhadap penyakit ini. Tidak dinafikan juga, aktiviti fizikal turut memainkan peranan kerana otot-otot yang sudah aktif akan menyerap glukosa dalam darah untuk dijadikan bahan bakar. Seterusnya, ia membantu menjaga kadar gula darah menjadi stabil.


5. Mencegah Kanser
Lebih Baik: DIET & SENAMAN

- Sentiasa menerapkan pola pemakanan yang cenderung kepada sayuran dan buah-buahan serta aktiviti fizikal yang teratur boleh mencegah daripada penyakit kanser. Malahan, banyak kajian membuktikan bahawa semakin konsisten anda melakukan senaman, semakin tinggi tahap keselamatan anda terhadap kanser.

info dari RAPI 15 DIS 2010


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...